vineri, 29 martie 2013



In legatura cu incompetentul raspuns al Ministerului Muncii la Scrisoarea SCMD cu nr. 202/2013!

Solicitarea SCMD este corecta si redeschide o "rana" veche de cca. 3 ani de zile, pe cea a rezervistilor din grupa de munca ALTE CONDITII, batjocoriti in ultimul hal, atat de OUG 1/2011,  cat si de L. 263! Dupa cum se cunoaste, prin deviatiile legislative ale OUG 1/2011 si ale L. 263/2010, apare o stupiditate de proportii: 2 grupe diferite de munca au aceeasi majorare de punctaj pentru conditiile de munca - de 50%, ca si cum ar fi una si aceeasi grupa. In practica revizuirii pensiilor rezervistilor, acest fapt s-a tradus prin diminuarea masiva a cuantumului pensiilor rezervistilor din grupa ALTE CONDITII. Raspunsul primit de la M.M.P.S. semnat de o subalterna a ministrului Mariana Campeanu, denota ca respectivul minister nu are nicio intentie sa reparare aceasta imensa anomalie legislativa.

Raspunsul este publicat aici si scoate la iveala cu usurinta faptul ca numita Georgeta Bratu - cea care a redactat respectivul raspuns, pare sa nu aiba habar pe ce lume traieste, in sensul ca nu reuseste sa isi dea seama ca intre grupa de munca ALTE CONDITII si grupa de munca CONDITII SPECIALE, nu exista nicio deosebire de tratament la calculul pensiei. Atat cei din grupa ALTE CONDITII, cat si cei din grupa de munca CONDITII SPECIALE primesc aceeasi majorare de 50% pentru grupa de munca, ceea ce inseamna ca faptic, cele 2 grupe de munca sunt una si aceeasi!

O dovada de necontestat a incompetentei crase de care da dovada persoana care a redactat respectivul raspuns, este afirmatia: "Astfel, spre exemplu, un militar/poliţist care a lucrat 12 ani în conditii speciale de muncă va beneficia de o perioadă suplimentară de 6 ani, iar unul care a lucrat 12 ani în alte conditii beneficiază de o perioadă suplimentară la vechimea in serviciu de 12 ani, fapt care influentează vechimea totală in serviciul militar şi implicit, cuantumul pensiei, vechimea totală diferentiind pensiile intre doi militari care au aceeaşi vârstă si acelaşi grad, dar au lucrat diferit in condiţii de muncă."

Respectiva persoana chiar isi si subliniaza incompetenta! Nu realizeaza ca in cazul grupei ALTE CONDITII, vechimea totala influenteaza cuantumul pensiei in acelasi procentaj ca si in cazul grupei CONDITII SPECIALE, din moment ce majorarea de punctaj este tot de 50%, respectivul procentaj egaland, in realitate, cele 2 grupe de munca la nivelul financiar al grupei CONDITII SPECIALE. Prin urmare, daca un militar/politist lucreaza in CONDITII SPECIALE, iar alt militar/politist lucreaza in ALTE CONDITII, acest fapt nu aduce vreun avantaj la calculul pensiei militarului/politistului care a lucrat in ALTE CONDITII, fata de cel care a lucrat in CONDITII SPECIALE, atat perioada suplimentara de 6 luni la an, cat si perioada suplimentara de 12 luni la an, beneficiind de aceeasi majorare de punctaj de 50%. 

Exemplu relevant simplificat: presupunem situatia a 2 militari, ambii lucrand efectiv 30 de ani, avand venituri identice, insa unul lucrand in grupa CONDITII SPECIALE, iar cel de-al 2-lea in grupa ALTE CONDITII. Militarul "A" lucreaza 30 de ani efectiv in grupa de munca CONDITII SPECIALE,  avand prin urmare, cu cele 6 luni adaugate la fiecare an, o vechime totala in munca de 45 de ani. Militarul "B" lucreaza 30 de ani efectiv in grupa de munca ALTE CONDITII,   avand prin urmare, cu cele 12 luni adaugata pe an, o vechime totala in munca de 60 de ani. La calculul pensiei: celor 2 li se iau in calcul 30 de ani lucrati efectiv, iar la fiecare an lucrat efectiv, si militarului "A" si militarului "B", se majoreaza punctajul cu 50%. In conditii de venituri egale, cei 2 au punctaje egale si prin urmare si pensii egale! Desi, militarul din grupa ALTE CONDITII are 60 de ani vechime totala inscrisi in decizia de pensie, iar militarul din grupa CONDITII SPECIALE are 45 de ani vechime totala inscrisi in decizia de pensie, cei 2 au pensii egale, neexistand diferenta financiara intre vechimea suplimentara de 12 luni la an si cea de 6 luni la an, ambele fiind tratate ca fiind de 6 luni. In exemplul dat, cei 15 ani in plus la vechimea totala ai militarului din ALTE CONDITII fata de cel din CONDITII SPECIALE, sunt egali ca valoare financiara, cu zero. Daca militarii din cele 2 exemple, isi modifica in decizii, conditiile de munca din AC in CS sau invers, la calculul si cuantumul pensiei nu se intampla absolut nimic! 

In realitate, stimata doamna Georgeta Bratu, simuleaza ignoranta! In raspunsul transmis intr-o abordare directa personalului Filialei Curtea de Arges, secretarul de stat, afirma voalat, dar suficient de clar, ca stie problema, cunoaste si solutia! Aceasta nu este decat banala modificare a Codului Fiscal, astfel incat cota de contributie sa fie pentru cei din ALTE CONDITII, de 51,3% (din care 10,5% contributia individuala si 40,8% contributia datorata de angajator). Urmata imediat de modificarea OUG 1/2011 si a L. 263/2010, astfel incat majorarea de punctaj pentru cei din grupa ALTE CONDITII, sa fie de 100% corespunzatoare celor 12 luni de vechime suplimentara si nu de 50% ca in prezent.

In Codul Fiscal, la art. 29618 alin.(3) lit. a)3, sunt prevăzute cote identice de contribuţii sociale obligatorii - de 41,3% (din care 10,5% contributia individuala si 30,8% contributia datorata de angajator), atat pentru grupa de munca ALTE CONDITII, cat si pentru grupa de munca CONDITII SPECIALE, ceea ce este specificat si in raspuns. Ori in atare conditii, cat timp Codul Fiscal mentine contributii egale datorate de angajator pentru 2 grupe de munca distincte, in fapt cele 2 grupe sunt una singura, 12 luni de vechime suplimentara fiind egalate financiar cu 6 luni de vechime suplimentara! Mai exact, cat timp contributia datorata de angajator este de 30,8% atat pentru cei din AC, cat si pentru cei din CS, cele 2 grupe sunt una si aceeasi, neexistand diferente decat de ordin virtual intre vechimea suplimentara de 12 luni la an sau de 6 luni la an, dar nu si financiare!


Din punct de vedere tehnic, modificarile care se impun, sunt urmatoarele:

I)  Art. 29618 alin.(3) lit. a)din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, astfel:

    a^3 Modificat) 41,3% pentru condiţii speciale de muncă din care 10,5% pentru contribuţia individuală şi 30,8% pentru contribuţia datorată de angajator;
      a^4 Adaugat) 51,3% pentru alte condiţii de muncă, din care 10,5% pentru contribuţia individuală şi 40,8% pentru contribuţia datorată de angajator;

II) Art. 14 c) din Anexa nr. 3 din O.U.G. nr. 1/2011: 

c Modificat) cu 100% pentru perioadele în care au desfăşurat activităţi în locuri încadrate în alte condiţii de muncă, potrivit legii.

III) Art. 100 c) din L. 263/2010:


c Modificat) cu 100% pentru perioadele în care au desfăşurat activităţi în locuri încadrate în alte condiţii de muncă, potrivit legii.

Asadar, solutia logica de departajare a grupei ALTE CONDITII de grupa CONDITII SPECIALE, consta in departajarea contributiei datorata de angajator pentru cei din grupa ALTE CONDITII, fata de cei din grupa CONDITII SPECIALE, urmata de modificarea corespunzatoare a Art. 14 c) din Anexa nr. 3 din O.U.G. nr. 1/2011 si a Art. 100 c) din L. 263/2010. In caz contrar cele 2 grupe de munca vor ramane diferite doar pe hartie! 

Profesional vorbind, grupa ALTE CONDITII este grupa de risc extrem din armata, cunoaste si recunoaste acest lucru toata lumea! Include profesii precum pilotajul, parasutismul, cercetarea prin parasutare, alpinismul, scafandreria, pirotehnia, activitatile pe submarin, perioadele in teatre indiferent de specialitate!  In baza HG 1294/2001 este diferentiata in clar ca fiind grupa care "implică pericol permanent de vătămare corporală gravă, invaliditate, mutilare, suprimare a vieţii ori de pierdere a libertăţii - captivitate, terorism, răpiri, luări ca ostateci ori alte asemenea situaţii"Pe drept vorbind acum, este si cam singura grupa de munca unde chiar se desfasoara activitati cu grad de risc! Din pacate, cat timp M.Ap.N., M.A.I, S.R.I. sau S.P.P. nu vor sustine ferm indreptarea celor semnalate, iar Ministerul Muncii sau Ministerul Finantelor, premierul sau comisiile de profil din Parlament, nu se vor dezmetici intr-atat incat sa realizeze ca 2 grupe legiferate distinct, sunt tratate ca fiind una singura, cei din grupa ALTE CONDITII, atat cei in rezerva, dar si cei in activitate, vom fi tratati realmente in mod egal cu grupa de risc inferior denumita CONDITII SPECIALE. 

Si un ultim exemplu, extrem de simplificat: Romania intra in razboi, 4 ani! Pe timpul razboiului, indiferent de arma sau specialitate, toate trupele participante la operatiuni, intra in baza HG 1294/2001, in grupa ALTE CONDITII. Personalul Directiei Financiar Contabile, neparticipand la operatiuni militare, ramane in grupa CONDITII SPECIALE. Si totusi, pe perioada celor 4 ani, cele 2 categorii de personal, au aceeasi majorare de 50% pentru grupa de munca, desi au activat in 2 grupe de risc diferit! Tot asa se intampla si cu unitatile dislocate in teatre! Tot personalul intra in grupa AC pe perioada misiunii, insa chestiunea are caracater doar teoretic, la calculul pensiei, perioadele lucrate in AC nu folosesc la nimic.  Cu alte cuvinte, din punct de vedere legislativ si in mod necinstit, cei din grupa ALTE CONDITII au fost egalizati "din pix" cu grupa CONDITII SPECIALE. 

A consemnat, Mr. (r) Olescu G. - dintr-o filiala in care aproape toti am fost in grupa AC. In practica revizuirii impuse de OUG 1/2011, noua ne-au scazut pensiile masiv (media este de 30%) si am constatat cauza principala. In decizii, desi era mentionat ca am lucrat in AC, pentru anii lucrati efectiv in AC, aveam majorare de 50% pentru grupa de munca ca si cum am fi fost toti casieri-contabili in grupa CS! Deci, daca nu am fi fost in AC ca piloti, parasutisti, cercetasi prin parasutare, pirotehnisti, alpinisti, scafandri de lupta sau in teatre, ci am fi lucrat in CS ca furieri incaltati cu pantofi cu gaurele, ca tobosari pe la vreo fanfara sau ospatari pe la vreo popota militara, tot aceeasi majorare de 50% am fi avut-o si nici nu riscam nimic in cariera! Demersurile efectuate de membrii filialei de corectare a acestei imense deviatii legislative, au fost multiple. Deviatia legislativa a fost recunoscuta, insa fara niciun rezultat, ministerele pasandu-si responsabilitatea reciproc in privinta modificarii legislatiei! La aceasta ora, si militarii activi din grupa ALTE CONDITII sunt in aceeasi situatie ca rezervistii - adica sunt tratati identic precum cei din grupa CS. Pentru cei din AC, ramane astfel doar riscul ca ultima misiune sa fie mereu ultima si poate mandria de a lucra intr-o grupa de munca de risc extrem,  autoritatile statului tratand problema cu indiferenta caracteristica!